Filipa César i Louis HendersonFilipa César i Louis HendersonČetrnaesti 25 FPS, festival nezavisnih i nekomercijalnih filmova koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika i pripovijedanja, ove godine predstavlja prostorno i programski prošireno izdanje te se uz Zagreb (27 – 30. rujna, Studentski centar) i Rijeku (02 – 03. listopad, Art-kino Croatia) prvi put održava u Ljubljani (05. listopad, Slovenska kinoteka). Premda se ni u dosadašnjim izdanjima nije prezalo od zamagljivanja granica između filmskih i proširenofilmskih programa, ovogodišnje festivalsko izdanje predstavlja i izložbeni dio s umjetničkim radovima koji se bave – filmom.

Među 26 filmova u konkurenciji dva su iz Hrvatske: Dokument Parakozmik Vladislava Kneževića i Planine Hrvoslave Brkušić

Svojevrsnu pojačanu popularnost inovativnih i eksperimentalnih filmskih formi potvrđuje i brojka od gotovo 2000 prijavljenih filmova za natjecateljski program Festivala među kojima su selektori, Sanja Grbin, Marina Kožul i Mario Kozina, izabrali 26 najistaknutijih. Selekcijom se obuhvatio gotovo čitav svijet: od Kanade, SAD-a i Perua s jedne te Australije i Tajvana s druge strane. Među njima smjestilo se mnogo naslova iz nama zemljopisno bližih krajeva, a dva iz Hrvatske: Dokument Parakozmik veterana eksperimentalne scene Vladislava Kneževića i Planine debitantice Hrvoslave Brkušić. Raspon tema i postupaka filmova iz natjecanja obuhvaća analogne akvarele na filmskoj vrpci i narativni žamor internetskih piksela. Osobni portreti stoje uz bok analitičkim esejima, čije kamere jednako znatiželjno lutaju pustinjskim i planinskim pejzažima kao i krajolicima našeg društva, uma i duše.

Pored radova Vladislava Kneževića i Hrvoslave Brkušić, u natjecateljskom programu prikazat će se novi radovi autora već predstavljanih i nagrađivanih na Festivalu, primjerice zajednički film višestruko nagrađivanog bivšeg člana žirija 25 FPS-a, japanskog majstora analogne vrpce Takashija Makina i svestranog animatora i umjetnika Manuela Knappa – Na horizontu, zatim najnoviji rad autora koji su obilježili prošlogodišnji Expanded Cinema – Odmorišta Anje Dornieden i Juana Davida Gonzáleza Monroya (djeluju i kao dvojac OJOBOCA), te još jedan zajednički rad – Sunčev kamen Filipe César i Louisa Hendersona čiji je Kruti otpad prikazan na Festivalu 2014. godine. Uvijek plodna austrijska eksperimentalna scena zastupljena je novim radovima Lukasa Marxta – Imperial Valley (kultivirani odvodi), koji je već poharao velike svjetske festivale, te Friedl vom Gröller – Pariške epizode, osammilimetarskim portretima Pariza i Parižana.


Tročlani Veliki žiri: Jesse McLean, Mika Taanila i Petar Milat

O najboljim filmovima odlučivat će tročlani žiri u sastavu: američka videoumjetnica Jesse McLean, finski redatelj i umjetnik Mika Taanila te programski koordinator zagrebačkog Multimedijalnog instituta i direktor Human Rights Film Festivala, Petar Milat. Svaki član žirija dodjeljuje zasebni Grand prix, a publici se predstavlja posebno kuriranim filmskim i diskurzivnim programom. 

Programsko proširenje 14. Festivala 25 FPS: izložbe Mike Taanile, Dušice Dražić i Wima Janssena

Uz stalne festivalske programe – Natjecanje, Žiri predstavlja, Expanded Cinema, Refleksi i Ode filmu, ovogodišnje izdanje donosi i dvije izložbe, također u prostorima zagrebačkog Studentskog centra – finski svestrani umjetnik, ujedno i član ovogodišnjeg žirija te jedan od sudionika programa Expanded Cinema, Mika Taanila, predstavlja svoj rad Film Reader prethodno prikazan u Nordijskom paviljonu na Venecijanskom bijenalu 2017. godine, dok će umjetnički tandem Dušica Dražić i Wim Janssen predstaviti instalaciju Projektor – brončani odljev kultnog jugoslavenskog 35 mm projektora Iskra NP-21 i pripadajući film.