Veliki talijanski novinar cijelim je svojim životom na najbolji mogući način posvjedočio kako su potraga i napor za dosezanjem Utopije jedini pravi smisao ljudskog postojanja.
Umro je “najveći latinoamerikanac od svih talijanskih novinara”, objavio je argentinski Clarin 27. ožujka 2023. Godine, na dan smrti talijanskog novinara, redatelja, pisca, esejiste, producenta, “zamjenskog oca” Diega Armanda Maradone i angažiranog ljevičara, čovjeka “svete riječi” Giannija Mine, institucije talijanskog i svjetskog novinarstva. Meksička La Jornada se toplim riječima oprostila od velikog “poznavatelja i zaljubljenika Latinske Amerike” a Diario de Cuba je podsjetio kako je Fidel Castro svoj najduži i najpoznatiji intervju (16 sati razgovora) dao upravo ovom novinaru. Sam kubanski predsjednik Miguel Díaz Canel je izjavio kako je “Kuba s dubokom tugom primila vijest o smrti izvanrednog intelektualca i dragog prijatelja Giannija Mine” dodajući kako je “svojom borbom za pravdu zavrijedio naše divljenje”. Svi informativne agencije i svjetski mediji objavili su vijest o smrti Giannija Mine koji je 17. svibnja 2023.g. trebao napuniti 85 godina, ali se možda najtočnijim riječima od njega oprostila čileanska novinarka Isabella Arria napisavši kako je umro “branitelj najljepših utopija”.
Svaki pravi novinar branitelj je “najljepše utopije” – utopije o dosezanju, otkrivanju, objavljivanju i obrani Istine. Taj je njihov napor možda najplemenitiji i “najljepši” ali je, nažalost, jako opasan jer novinari koji otkrivaju i brane istinu nerijetko postaju žrtve onih (moćnih kontrolora društvene zbilje) koji tu Istinu žele prikriti. Zar nas sudbina osnivača Wikileaksa Juliana Assangea koji se trenutno nalazi u britanskom zatvoru najviše sigurosti (a čiju ekstradikcju traže SAD) na dramatičan način ne upozorava na tu činjenicu, tim više što iza njegove golgote stoje zemlje koje su tobože “najveće zaštitnice demokracije”. Koliko li je samo strašnih zločina do sada napravljeno u ime tobožnje zaštite demokracije !?
Prema podacima UNESCO-a (“Izvještaj” od 16.01.2023.) u 2022.g. u svijetu je ubijeno 86 novinara i medijskih zaposlenika (svaki četvrti dan jedan) što je povećanje od nevjerojatnih 50 posto. Prema “Izvještaju o slobodama novinarstva” objavljenog od strane Reportera bez granica Meksiko je zemlja u kojoj je prošle godine ubijeno najviše novinara. On je ujedno jedina zemlja koja je po ubojstvima iznad Ukrajine. Među ubijenmim novinarima, 15 posto su žene. U ovom trenutku u svijetu se u zatvorima nalaze 553 novinara (od toga najviše u Kini, Iranu i Burmi). Kada govorimo o našoj situaciji najnoviji prijedlozi izmjena kaznenog zakona kao i svakodnevna retorika najviših nositelja izvršne vlasti u Hrvatskoj i njihov način ophođenja prema novinarima ne ulijevaju nam niti malo nade da se odustaje od notornih pokušaja “discipliniranja” novinara, urednika i “neposlušnih medija”. U zemlji koja je službeni prvak Europske unije po korupciji to je vrlo opasno, moglo bi se kazati – alarmantno, tim više znamo li da bi gotovo sve hrvatske koruptivne afere bile zataškane da nisu postojali hrabri novinari koji su ih objelodanili.
U tom svjetlu moramo gledati i na Giannija Minu (Torino, 17.05.1938.) koji počinje svoju novinarsku karijeru u sportskoj novini Tuttosport. Na TV RAI debitirao je 1960. godine kao izvjestitelj s Olimpijskoh igara u Rimu. Od 1965. radi u sportskoj reviji Sprint. Brzo postaje poznat, a posebno po svojim mnogobrojnim dokumentarcima i istraživanjima koji obilježavaju tadašnju epohu talijanske televizije. S Renzom Arboreaom i Mauriziom Barendsonom 1976. godine na RAI 2 pokreće emisiju L’altra Domenica. Talijanski predsjednik Sandro Pertini osobno mu je 1981. uručio Nagradu San Vicente za najboljeg TV novinara godine. U svojoj kultnoj TV emisiji Blitz među ostalima intervjuira Federica Fellinija, Sergia Leonea, Jane Fondu, Enza Ferraria, Gabriela Garcíu Marqueza, Muhameda Alija i Eduarda De Filippoa. Govorilo se kako Minà posjeduje “svetu riječ” za sve dobronamjerne ljude.
Napisao je dvije knjige o svojim razgovorima s Fidelom Castrom koji je s njim po prvi put otvoreno progovorio o svom kompleksnom odnosu s Che Guevarom. Prvoj knjizi predgovor je napisao Gabriel García Marquez a drugoj Jorge Amado. Kao uvjereni ljevičar (bio je član KP Italije), od sportskog novinara sve više se pretvarao u ozbiljnog analitičara društvene zbilje i prijatelja mnogih poznatih osoba s javne scene koji su udarili pečat vremenu u kojem je živio. Intervjuira ljude iz svijeta sporta poput Platinija, Ronalda, Carlosa Monzona ili Nereo Rocca, ali i gvatemalsku aktivistkinju i dobitnicu Nobelove nagrade za mir Rigobertu Menchú, brazilskog prozaista, dramatičara, pjesnika i glazbenika Chica Buarquea i Ray Charlesa.
Tako je, počevši od novinara Tuttosporta iz Torina, polako postajao uvaženi suradnik novina poput La Republica, l’Unita, Corriere de la Sera, Il Manifesto…. Mina je bio žestoki navijač nogometnog kluba Torino, ali možda najveći prijatelj i branitelj mitskog Diega Maradone o kojem će snimiti slavni dokumentarac o zadnjoj, najbolnijoj godini života ove nogometne megazvijezde, koji je naslovio: Maradona nikada neće biti običan čovjek. Kao novinar “pokrio” je osam Mundijala i šest Olimpijada, kao i desetine različitih svjetskih prvenstava, izvještavao o vrhunskom svjetskom boksu kao i o društvenim sukobima manjina, ali je istovremeno bio zaljubljenik glazbe, pa je producirao Povijest jazza, te program u 14 dijelova o popularnoj glazbi Centralne i Južne Amerike kao i sociološku povijest tog fenomena.
Pored svojih dokumentaraca o Fidelu Castru, Muhamedu Aliju, Ernestu Che Guevari, Rigoberti Menchú i drugima, politički je aktivan, pa tako 2001. godine sudjeluje u zapatističkoj karavani predvođenoj Subcomandanteom Marcosom i s još 23 komandanta Zapatističke vojske (“Marš za Dostojanstvo” – 3 000 km kroz 12 država i 32 grada) od San Cristóbal de las Casasa u Chiapasu na jugu Meksika pa do trga Zócalo u Ciudad de Méxicu. Snima dokumentarni film o Subcomandanteu Marcosu pod naslovom Marcos, ovdje smo. U svom intervjuu 2004.g. za La Jornada, objašnjavajući filozofiju djelovanja tog karizmatičnog zapatističkog vođe, kazao je kako je Marcos “odgojen u majanskoj kulturi i da stoga zna kako mora biti strpljiv” pošto su Maje imale specifičan odnos prema vremenu (“imanju vremena”). Žurba nije bilo njihovo određenje. Upravo suprotno: “Majanska tradicija kaže da će ljudima jednom biti vraćeno ono što su im oduzeli. Zbog toga (zapatistički) pokret ne služi samo Indiosima, nego cijelom svijetu”.
Minà odlično poznaje i obožava Latinsku Ameriku. Svjestan je svih njenih problema. Kao angažirani ljevičar dolazio je u sukobe s represivnim nedemokratskim režimima. Tako su ga argentinske vlasti za vrijeme Mundijala u Argentini 1978. (u kojoj je 1976. Godine bio izveden vojni puč i uspostavljen režim generala Videle koji je ubio na desetke tisuća ljudi – što licemjernoj FIFA-i niti “demokratskom svijetu” nije nimalo smetalo) upozorile kako neće tolerirati njegov politički angažman. Ali pošto je na jednom okruglom stolu postavio pitanje o “nestalim” građanima (desaparecidos) kojima se nije znalo broja i nakon toga još pokušao prikupiti podatke o njima – jednostavno je protjeran iz Argentine. Tako je argentinska pučistička vojna hunta uz pomoć Svjetske nogometne federacije i zatvaranja očiju “demokratskog Zapada” koristila Svjetsko nogometno prvenstvo za pranje svog imidža.
Nije to bilo prvi put da FIFA uz opći muk i asistenciju “demokratskog svijeta” radi svinjarije u Latinskoj Americi. Tako je FIFA 21. Studenoga 1973. godine organizirala najsramotniju nogometnu utakmicu u povijesti. Naime, kvalifikacijska utakmica za Mundijal u Njemačkoj između Čilea i SSSR-a trebala se održati na (u tom trenutku) još uvijek krvavom Estadio de Chile na kojem su Pinochetovi krvnici samo dva mjeseca ranije, nakon fašističkog vojnog puča i rušenja legalno izabranog predsjednika Allendea, zatvorili i pogubili nebrojene čileanske rodoljube. Reprezentacija SSSR-a odbila je igrati na tom stratištu i Čile se kvalificirao na svjetsko nogometno prvenstvo pobjedom od 1:0 na utakmici koja je održana bez protivnika. Izgleda da to nikome od svjetskog “političkog establishmenta” nije previše smetalo.
Minà je smatrao kako Latinska Amerika početkom XXI stoljeća počinje živjeti jedan specifičan moment tranzicije koji zahtijeva pojavu novih vođa, koji prihvaćaju temeljnu moralnu maksimu stav da njihova vodeća uloga ne podrazumijeva nikakve privilegije. On vjeruje kako se kreira takva politička zbilja koja zamjenjuje logiku starih političkih stranaka i njenih “starih vođa”. Javljaju se “pokreti” koji u sebi nose tu “novu snagu” (novu političku paradigmu). Meksički zapatisti jedna su od tih snaga.
Moćnici su odavno shvatili kako proizvoditi, dozirati i plasirati informacije među populus znači perpetuirati svoju privilegiranu poziciju koju svakodnevno obnavljaju upravo zahvaljujući programiranju i kontroliranju ponašanja drugih. Zbog toga se još davno pojavio fenomen predoziranja ljudi kontroliranim poluinformacijama kako bi ih se potpuno dezinformiralo. “Usamljena gomila” obrađuje se prekomjernim bombardiranjem “friziranim informacijama”. Stimulira se “gragarni nagon” gomile, “motiv stada”. Ponašanje masa se modelira proizvodnjom potrebe za neumjerenom konzumacijom “junk-informacija” i fake newsa što jako pogoršava njihovo mentalno zdravlje i sposobnost objektivnog rasuđivanja. Izazivaju se “moralne panike”, “kolektivne psihoze” i dirigirano (usmjereno) ponašanje. Globalni medijski rat među proizvođačima informacija dosegao je danas neslućene razmjere, a razvoj sofisticiranih tehnologija samo ga je produbio. Rat u Ukrajini to nam na najgori mogući način svjedoći svakodnevno.
Gianni Minà je zato odbacivao bilo kakvu pretenziju da jedino on “nosi istinu u svom džepu”, kritički smatrajući kako je smisao novinara “da traga za istinom” istovremeno razumijevajući “kako ona ne mora biti ono što on misli da ona jest”. Iako je pripadao novinarskoj eliti iz svijeta novinarstva najviše razine, za samog sebe je tvrdio da se u suštini bavi “novinarstvom dječaka koji priča priču ulice koja je važna za one ljude koji tu žive”. Suština tog novinarstva je – iskrenost.
Fasciniran je Latinskom Amerikom, pa inicira snimanje ciklusa filmova o tom dijelu svijeta. Upoznaje najboljeg Cheovog prijatelja, argentinsko-kubanskog biokemičara, liječnika, pisca i znanstvenika Alberta Granado Jiméneza koji je 1952.g. na motociklu zajedno s dvadesettrogodišnjim Cheom kružio Latinskom Amerikom (o čemu je Che napisao Dnevnik motocikliste, Granado roman a José Rivera 2004. snimio igrani film) što sve, nakon suradnje s brazilskim redateljem Walterom Sallesom (“koja je bila fantastična”) snima dokumentarac o osamdesetogodišnjem najboljem Cheovom amigu uz pomoć kojega rekreira njihovu legendarnu motociklističku avanturu. Među njegovim esejima o Latinskoj Americi posebno se ističu Bolji svijet je moguć i Nestali kontinent (1995.) koji se sastoji od razgovora s Gabrielom García Marquezom, Jorge Amadom, Eduardom Galeanom, Rogobertom Menchú, Frei Bettom, ali i preživjelim gerilcima koji su sudjelovali u Cheovoj bolivijskoj kampanji (kada je ubijen), s Harry Villegasom (Pombo) i Leonardom Tamayom (Urbano). Deset godina kasnije izdat će Nestali kontinent ponovo se pojavio u kojem razgovara s Eduardom Galeanom, Fernandom Solanasom, Hugom Chávezom, Gilbertom Gilom, Arundati Roy, Tariqom Alijem, Pacom Ignaciom Tabom II, Leonardom Boffom i Francois Houtartom. Godine 1999. piše knjigu Papa i Fidel (nakon posjete Ivana Pavla II Kubi). Od 2000 do 2015. uređuje tromjesečnu reviju Latinamerica e tutti i Sud del Mondo, tiskajući stotine članaka o geopolitičkim temama.
Za svoj filmski rad 2007. godine dobiva na berlinskom filmskom festival prestižnu nagradu Berlinare Camera, koja se dodjeljuje “osobama i institucijama koji su posebno doprinijeli filmskoj produkciji”. Minà je autor više od 60 dokumentaraca i nebrojenih intervjua. Jako je držao do prijateljstva. S Peleom ga je vezivao snažan prijateljski odnos, ali s Maradonom je bio najbliži, pa je tako ostao uz njega i u njegovim najtežim trenucima prateći ga na liječenje od ovisnosti na Kubu. Maradona mu je priznao kako je zbog svoje bolesti koja se “pretvorila u noćnu moru” na kraju “nanio patnju mnogim osobama koje me vole”. To čudno prijateljstvo dvojice poštivatelja Chea iz dva sasvim različita životna kruga trajalo je do kraja.
Minà nije prihvaćao da ga smatraju “sveznalicom”. Odgovarajući na pitanje: “Može li novinarstvo biti nepristrano?” odgovorio je: “Nitko ne može biti istinski nepristran. Biti iskren već je puno”. Bio je član Mreže intelektualaca u obrani čovječanstva. U svojoj zadnjoj knjizi, Ovako ide svijet, piše o odnosu novinarstva, moći, vlasti i slobode. Bio je čovjek koji je označio jednu epohu. Za njegov osamdeseti rođendan Kuba mu je uručila odlikovanje Félix Elmuza koje dodjeljuje Unija kubanskih novinara (UPEC)”. Za vrijeme trodnevne počasti Mini, održane u kubanskom veleposlanstvu u Rimu, on je rekao kako je Kuba “primjer svijetu”, objašnjavajući da Kuba “za mene predstavlja ostvarenje utopije, čak i pod blokadom koja traje više od 50 godina”. I na kraju, možda bismo zaista mogli zaključiti kako je Gianni Minà cijelim svojim životom na najbolji mogući način posvjedočio kako je potraga i napor za dosezanjem Utopije jedini pravi smisao ljudskog postojanja.