Ovih dana navršava se četvrt stoljeća od odlaska Gorana Merkaša (1950 – 1996), varaždinskog likovnog umjetnika koji je svoju plodnu i uspješnu karijeru dizajnera, ilustratora i scenografa gotovo u cijelosti ostvario u matičnom HNK Varaždin. Merkašova ostavština, iz koje se posebno izdvajaju kazališni plakati, i danas predstavlja najviši estetski standard koji je rijetko nakon njega dosegnut.
Upravo takav visoki standard izvedbenosti te postojani kontinuitet razvoja stvaralaštva Merkaš duguje činjenici da je od 1977. sve do kraja života stalno zaposlen u varaždinskom kazalištu kao kućni dizajner i povremeni scenograf. Merkašov umjetnički razvoj i procvat zbiva se u doba takozvanog zlatnog razdoblja varaždinskog teatra pod intendanturom i umjetničkim vodstvom Petra Večeka. Materijalno zbrinut i kreativno odriješen, Merkaš je u uspio stvoriti fascinantan kazališni opus usporediv s onim Arsovskog u ITD-u ili Bućanovog u ZKM-u.
Autentični likovni rukopis
Nije lak posao odrediti i opisati stilske komponente Merkašovih kazališnih plakata i različite uzore i utjecaje koje je on neprekidno kreativno ugrađivao u svoj autentičnu i lako prepoznatljivu likovnost. Pop art osamdesetih, strip, film i glazbenu ikonografiju miješao je s obrađenim uzorcima iz klasične umjetnosti. Raznolikost primijenjenih tehnika kolaža, retuširane fotografije, fotomontaže, crteži pa čak i citatnost zaodjenuta humorom i groteskom neka su od glavnih odrednica njegova stila. Merkašov plakat ne samo da informira, već i interpretira a u konačnici i sam za sebe predstavlja umjetničku zasebnost. Kao stalni zaposlenik kazališta, Merkaš aktivno sudjeluje u kreiranju predstava u dosluhu s redateljem, scenografom, kostimografom pa čak i s piscem. Često je prisutan na probama ansambla gdje nastoji proniknuti u duh komada i i potom ga grafički naznačiti.
Merkaš svojim plakatima nije tek sintetizirao i interpretirao uprizorenje za koje je kreirao kazališni plakat, on je svojim originalnim likovnim nastupom ujedno predstavljao varaždinsko kazalište. Njegov sveukupni kazališno-dizajnerski opus kao autentičan autorski rukopis prožet njegovim slikarstvom, neponovljivo je kazališno senzibiliziran. Merkaševi kazališni plakati nisu samo vizualna interpretacija predstava, oni predstavljaju i samosvojnu likovno- dizajnersku vrijednost; autentična su to umjetnička ostvarenja kojima Merkaš komunicira/polemizira – često ironično,nerijetko i tjeskobno – sa svijetom oko sebe, bilo da se pritom referira na stvarnost/ aktualnost ili pak na kazališnu/umjetničku fikciju kao nadahnuće.
Sveprisutni likovni otisak
Jednako zanimljiv opus Merkaš je ostvario kao dizajner: između ostalog kreirao je i danas aktualan logo HKN Varaždin i logo Varaždinskih vijesti. Grafički oblikuje Gestu (1980.) časopis za kulturu čije vrijeme izlaženja pada u razdoblje kada je kazalište bilo žarištem društvenog i kulturnog života Varaždina. Mnogi još pamte susrete s umjetnicima, niz večeri jazza, izvrsne kazališne predstave na koje je dolazila i zahtjevna studentska publika, a među čestim posjetiteljima kazališta Večekove ere bio je i nemali broj radnika iz nekad velikih varaždinskih tvornica poput Varteksa. Glumci su odlazili i u same pogone s mondramama, recitalima a kućni glazbenik, Dragutin Novaković – Šarli dolazio je u tvorničke hale koncertirati.
HNK Varaždin 1993. godine, počinje izdavati časopis Kazalište, u ono vrijeme jedini kazališni časopis u Hrvatskoj. Likovno-grafičko uređivanje preuzima Goran Merkaš u suradnji s glumcem Ivicom Plovanićem, već tada majstorom kazališne fotografije.
Nepravda ispravljena?
Iako je bio stvorio značajan opus koji svojom kvalitetom i posebnošću zauzima sam vrh hrvatske likovnosti, taj opus je, stjecajem subjektivnih i objektivnih okolnosti, disperziran i nedovoljno valoriziran. Ovaj posljednji izraz zapravo je eufemizam: Merkašov rad nije sustavno analiziran. Osim istraživanja koje su provele Spomenka Dragović i Mirna Perec, o njemu nije napisana opsežnija studija, a do danas nema ni svoju monografiju. Srećom, ovih dana doznajemo da su započeli pripremni radovi za monografiju o Goranu Merkašu. Izdavač će biti varaždinski Modernist s urednikom Marijanom Varjačićem, negdašnjim ravnateljem, umjetničkim voditeljem kazališta i dugogodišnjim Merkašovim suradnikom i prijateljem. A povodom obljetnice odlaska, varaždinska umjetnička gerila VUGEL postavila je na ogradu u Kolodvorskoj ulici otvorenu galeriju: spomen ploču i seriju Goranovih ponajboljih plakata.